Fornebu er kanskje mest kjent for å ha hatt Norges første hovedflyplass mellom 1939 – 1998. Fortsatt er det bygninger på området som minner oss om dette. (bla. Terminalbygget, flytårnet). Rundkjøringen for dette kunstprosjektet hadde allerede fått navnet «Propellen» før jeg startet prosjektet. Dette at vi forbinder Fornebu med den tidligere hoved flyplassen og at området nå er i en stor forvandling til å bli en viktig forstad til Oslo, ga meg et utgangspunkt til et stedsspesifikt kunstprosjekt for rundkjøringen.
Prosjektet består av en stor tre vinget propell-skulptur stående på én vinge og festet i en stor grovhogget granitt stein fra Iddefjorden.
Propell-skulpturens to utstrakte vinger er perforert i et mønster som gjengir strukturer i nærliggende arkitektur og kan minne om innsektvinger. Propellen har en kropp som er fragmentert, den har en voluminøs kropp i sentrum og de perforerte delene av propellvingene antyder en indre bærende struktur. Denne strukturen gir innrykk av å oppløses i figurer av mennesker og dyr i en sameksistens. Jeg tenker at dette symboliserer denne overgangen fra et historisk sted for flytrafikk til et bo og arbeidsområde for mennesker og dyr.
-Som det står i Fornebuerklæringens første punkt: «Fornebu skal inspirere mennesker til å få frem det beste i seg selv og hverandre, og være så full av mangfoldig aktivitet at alle kan bidra».
Jeg har arbeidet med en rekke motiver med ulike dyr og menneskeskikkelser. Figurene fremstår som silhuetter og er hentet fra ulike fotografier som jeg selv har tatt og noen som jeg har hentet hos andre. Fotografiene er digitalt overført og har en høy grad av detaljrikdom.
Jeg ser for meg at motivene signaliserer menneskelig aktivitet i samspill med naturen og at det blant annet uttrykker et ønske om å fly.
Skulpturen er produsert i syrefast og rustfritt stål som er kled med kobber. Det vil over tid skje en naturlig patinering av skulpturen, den vil gjennomgå en forvandling i overflatefarge fra kobber til grønn-turkis etter ca 20 år. |