Bakgrunn for utformingen av minnesmerket:
Vi har begge bodd flere år i Trondheim i forbindelse med studie på kunstakademiet på 1980 tallet.
Jeg har røtter i nærmiljøet fordi faren min vokste opp i Brobakken som er samme gate som minnesmerket er plassert i. Av mer historiske grunner har Runi også en link til Otto Nielsen. da hennes far var medfange med Otto Nielsen på Grini og er i besittelse av en liten minnebok fra brakka hvor de to var fanger. I denne boken har Otto Nielsen. skrevet sitt navn, adresse og fangenummer.Faren til Runi feiret sin 18års dag på Grini og en av de få episodene han har fortalt om fra fangenskapet var bursdagssangen som ble diktet og fremført av Otto Nielsen på 18års dagen hans.
Otto Nielsen; Låtskriver, radiopersonlighet, motstandsmann. m.m. Radioen var hans viktigste talerør, her tok han pulsen på sin egen samtid, her promoterte han nye artister og fremførte egne sanger, derfor har vi valgt en radio som ramme om minnesmerket som er hugget ut av en stor granittblokk.Som tekst på radioens fremside ("høytaler") har vi valgt «Litjvisa mi» fordi denne handler om Trondheim. Teksten er hugget ut av steinen. Otto Nielsen's. skrev visen selv i 1958 for Søndagsposten som et bidrag utenfor konkurransen om «den lille vise» Dette var i samme året som Kurér Transit radio modellen som vi har brukt som utgangspunkt for minnesmerket ble satt i produksjon. Radioen vi har valgt ut er en 58 mod. Kurér fra Radionette som var en av de vanligste radioer på Otto.Nielsens’s tid som radiomann. Akkurat denne modellen har vi valgt på grunn av den helt spesielle skulpturelle formen som gir et unikt tidsbilde nettopp fra de årene Søndagsposten startet opp. Radioen har etter vår mening et særdeles tiltalende design og humoristisk utseende og går godt inn i miljøet på Bakklandet. Radioen blir rammen om Otto Nielsen, mens Bakklandet blir rammen om radioen. Vi mener radioen har en sammenfallende «arkitektur» med miljøet den settes inn i.
I en stor del av sitt yrkesaktive liv var Otto Nielsen. sterkt tilknyttet NRK i flere programserier. Den mest populære som han utviklet i sin helt spesielle form, var Søndagsposten, som var et fast innslag hver søndag kl.18.00 i i 22 år.
En Kurér Transi radio fra Radionette. Radionette ble startet av Jan Wessel i 1927 og skapte norsk radiohistorie. Radioen ble et allemannseie. Siden disse radioene har nærmest vært uslitelige er det mange som hadde disse modellene frem til 70-80 tallet. Nå er det væromslag på radiofronten dette året (2017) og en Radionette modell markerer et minne fra en tid uten DAB.
Runi Langum har utarbeidet en byste i minnesmerket. Bysten er et modellert porterett hvor Otto Nielsen kikker ut fra radioens søkerfelt og ut mot de forbipasserende samtidig som han har en positur hvor han på en måte betjener radioens knapper. Under portrettet finnes Otto Nielsen´s egen signatur hentet fra minneboken fra Grini. Bysten er støpt i bronse.Radioens bakside har en stor åpning som fungerer som en benk hvor det vil være mulig å sitte ned for 2-3 personer. Bakveggen inne i radioen har også en vegg gjennomskåret med et sitat fra Otto Nielsen’s opphold på Grini. Sitatet er fra sangen "Det har vi" som Otto Nielsen skrev mens han satt på Grini. Sitatet er en del av et bronserelief med flere hentydninger til fangenskap under andre verdenskrig.Benken består av eikespiler som er festet til syrefaste stålskinner.
De ytre sideveggene på minnesmerket har sandblåste tegninger og tekstfragmenter fra Otto Nielsens’s viser. Minnesmerket er gjennomskåret og har enn transperens, dette er for å gi minnesmerke et noe lettere uttrykk og samtidig danner det et indre rom som forsterker teksten fra sangen "Det har vi"gir oss.
|