Produksjonen av minnesmerket over Otto Nielsen. |
Otto Nielsen som programredaktør i NRK var en svært viktig bidragsyter til Norsk musikkliv. Derfor falt det naturlig å knytte han opp til radioen som sin viktigste kulturformidler.
Etter noen vurderinger falt valget vårt på Radionettes radio "Kurér" fra 1958. En radiomodell som fantes i svært mange hjem i Norge og som vi husker fra vår egen oppvekst. |
|
|
vårt konkurranseutkast ble utarbeidet samtidig som man la ned FM radioen i Norge til fordel for DAB. Dette var med på å gjøre vår idé med å bruke radioen som en del av minnesmerke mer aktuell. |
|
|
Vi så for oss Otto Nielsen snakke til oss fra radioens søkerfelt. |
|
|
Runi's tidlige idéskisse. |
|
|
En annen intressant ting vi har tatt vare på er en liten bok fra brakke nr. 9 på Grini fangeleir hvor Runis far hadde sittet som fange under krigen. I boken hadde alle fangene på brakka skrevet navnene sine. Otto Nielsen var en av dem.
Signaturen er også en av detaljene i det ferdige minnesmerket. |
|
|
Arbeid med å finne riktig størrelse på minnesmerket. |
|
|
|
|
Liten situasjonsmodell fra den opprinnelige plasseringen på Bakklandstorget. |
|
|
Første fysiske modell av minnesmerke. |
|
|
Benken i skulpturens bakside var ment å skulle være et sted hvor man kunne nyte synet av Nidelven som viser seg mellom bygningene på Bakklandstorget. |
|
|
arbeid med 3D tegnet skalamodell |
|
|
|
|
|
|
|
|
Runi modellerer byste til skalamodell |
|
|
|
|
Skalamodellen får benk og relieff |
|
|
Den ferdige skalamodellen |
|
|
fotomontasje opprinnelige plassering på Bakklandstorget. |
|
|
Fotomontasje av skulpturens bakside.
I oppgaveteksten for konkurransen om utførelse av minnesmerket var det presisert et ønske om at minnesmerket skulle være aktiviserende for byrommet på Bakklandstorget. Ved å lage et rom inne i radioen hvor man kan trekke seg tilbake å nyte utsikten til Nidelven mellom bygningene mente vi å skape rom for aktivitet i et hjørne av torget som ellers er et mørkt og stille sted. |
|
|
|
|
|
|
utarbeiding av tekst til framsiden av minnesmerket. |
|
|
Runis skisse til Bakklandets vakre Maja. |
|
|
|
|
|
|
|
|
fotomontasje ny plassering |
|
|
Arbeidet med steinen begynner, |
|
|
|
|
|
|
|
|
Første modellering av Otto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andre modellering av Otto |
|
|
|
|
|
|
arbeid med voks for bronsestøp ved Bronsestøp AS, Oslo |
|
|
|
|
teksten i steinen gjøres tydelig av lyset som faller fra siden kl. 17.00. Når skriften står i skygge eller gråvær blir den nesten borte. |
|
|
klargjøring for sandblåsing |
|
|
|
|
|
|
|
|
benk i syrefast stål og oljet eik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|