<< |
|
|
Hvordan
kan et skrevet dikt på et A4 ark bli til et Amfi?
Ved å krølle og brette ark på
ulike måter kommer man rask frem til en «trekkspill» formasjon som kan utmerket
brukes som en tribune / amfi
Ved å brette arket diagonalt og
legge det i et terreng tilsvarende terrenget ved skolen, blir formen mer dynamisk
og interessant skulpturelt.
|
|
|
«tribunen» ble mer organisk med myke avrundinger
og bølgende profiler.
Ved å brette en irregulær form
med trinn i ulike dybder mens avsatsene var omtrent like høye
fremsto «tribunen» mer
skulpturell, bestående av kun ulike flater.
De ulike trinnene vil kunne innby
til en mer leken og morsom måte å sitte på.
For å gjøre stedet til en lun
plass skjermet for vind vil man kunne forme terrenget med en fordypning. På
denne måten vil også terrenget få en amfi-form formet som en halvsirkel.
Den skulpturelle delen av amfiet
vil kunne ligge inne i denne terrengfordypningen og terrenget selv vil kunne
formes med avsatser, «terrasser» slik at det blir en forlengelse av skulpturens
avsatser.
Med en trinn høyde på 50 cm. Vil
man med syv trinn nå full høyde på terrenget.
På denne måten vil skulpturen gi
intrykk av å være et sammenkrøllet ark som har blitt fanget opp av fordypningen
og trinnene i terrenget.
|
|
|
Amfiskulpturens bølgende form og plassering
kan minne om vann som renner i terrenget.
Dette gir amfiet en relasjon til byen
Hønefoss sin geografiske opprinnelse – imøte mellom to elver, Bengna og
Randselva.
Skulpturen kan fremstå som et
tørt elveleie, slipt av vann.
Derfor tittelen: "Før elvenes tid" som forøvrig er tittel til et dikt av Hånes.I gulvet foran skulpturen foreslås
en gressarmering i sirkelformasjon.
|
|
|
|
Skulpturen vil monteres på et
betongfundament som heller 20 grader i terrenget. Sammenføyningene av steinene
vil gjøres så usynlige som mulig. Oppdelingen vil også forhindre mulige
sprekkdannelser i steinene.
|
|
Dikt
i amfiet.
Det foreslås to ulike forslag til
hvor man kan skrive dikt inn i steinamfiet:
1.
Diktet
preges inn i skulpturen som om det er skrevet for hånd på et stort ark, ordene
blir brutt av den bølgende bevegelsen
og man må bevege seg på skulpturen for å se sammenhengen og innholdet i diktet.
På avstand vil
ordene fremstå som ornamenter på den store lyse flaten.
Teksten
vil fremheves ved at den hånd-hugges i relieff, ordene står litt høyere enn
selve steinens overflate, overflaten pigges og slipes til en fin ru overflate
mens ordene poleres.
Dette
gjør at diktet vil bli tydelig mørkere enn resten av steinen når steinen er
tørr, mens når steinen blir våt viskes ordene nesten helt ut.
2.
Alternativt
sandblåses diktet inn i steinen og ordene fylles med en mørkere stein.
Det benyttes forfatterens egen håndskrift for å gjøre dette med arket som ligger henslengt i terrenget mer autentiskt. Håndskriften vil også gi forfatterens personlige preg på diktet og skulpturen.
|
|
|
Opparbeiding
av terreng
Terrenget rundt Amfi-skulpturen
opparbeides delvis med torvblokker for å kunne danne varige avsatser i
hellingene. Det vil bli sådd egnet gress over avsatsene så hele terrenget rundt
vil fremstå som en del av amfiet. Gress-amfiet vil kunne gradvis jevnes ut mot
sidene.
Avsatsene vil ha en avrundet form
for å kunne stå imot slitasje og at gresset kan gro jevnt.
Man kan også vurdere om man vil
benytte cortenstål som støtte for å lage mer bestandige trinn.
|
|
|
Det er laget to ulike forslag til utforming av selve skulpturen. En hvor man tenker seg arket som et stivt materiale som er brettet, og et annet forslag hvor arket har ett blødt uttrykk og er mer irregulært som sitteavsats.
|
|
|
Belysning
Vi ønsker å benytte en lysdesigner
for å få råd om belysningen. Vi tror at ved å belyse skulpturen fra undersiden
vil den få et flytende utseende i mørket og med å supplere med et par lamper i
høyde med skulpturens overflate vil man også få et fint skyggespill i trinnene
og teksten vil komme tydeligere frem.
|
|
|
|
|
|
3D
illustrasjoner av Marius Dahl |