Bakgrunn for idé
Et amfi handler i utgangspunktet om formidling av språk og kultur i ulike former og på ulike nivåer. Det var denne tanken som fikk meg til å invitere Forfatter Øivind Hånes med til et samarbeid om utforming av amfiet.
Hvordan kan et skrevet dikt på et A4 ark bli til et Amfi?
Ved å krølle og brette ark på ulike måter kommer man rask frem til en «trekkspill» formasjon som kan utmerket brukes som en amfi. Ved å brette arket diagonalt og legge det i et terreng tilsvarende terrenget ved skolen, blir formen mer dynamisk og interessant skulpturelt. Amfiet ble mer organisk med myke avrundinger og bølgende profiler. Ved å brette en irregulær form med trinn i ulike dybder mens avsatsene var omtrent like høye fremstår Amfiet mer skulpturell, bestående av kun ulike flater. De ulike trinnene vil kunne innby til en mer leken og morsom måte å sitte på.
For å gjøre stedet til en lun plass skjermet for vind er terrenget formet med en fordypning. Den skulpturelle delen av amfiet vil kunne ligge inne i denne terrengfordypningen og terrenget selv vil kunne formes med avsatser slik at det blir en forlengelse av skulpturens avsatser. Med en trinn høyde på 50 cm. Vil man med syv trinn nå full høyde på terrenget. På denne måten vil skulpturen gi intrykk av å være et sammenkrøllet ark som har blitt fanget opp av fordypningen og trinnene i terrenget.
Amfiskulpturens bølgende form og plassering kan minne om vann som renner i terrenget. Dette gir amfiet en relasjon til byen Hønefoss sin geografiske opprinnelse – imøte mellom to elver, Bengna og Randselva. Skulpturen kan fremstå som et tørt elveleie, slipt av vann. Derfor tittelen: "Før elvenes tid" som forøvrig er tittel til et dikt av Hånes. Diktet preges inn i skulpturen som om det er skrevet for hånd på et stort ark, ordene blir brutt av den bølgende bevegelsen og man må bevege seg på skulpturen for å se sammenhengen og innholdet i diktet. På avstand fremstår ordene som ornamenter på den store lyse flaten. Teksten fremheves ved at den er hånd-hugget i relieff, ordene står litt høyere enn selve steinens overflate, overflaten er meislet til en fin ru overflate mens ordene poleres. Dette gjør at diktet vil bli tydelig mørkere enn resten av steinen når steinen er tørr, mens når steinen blir våt viskes ordene nesten helt ut. Skulpturen består av 38 granittsteiner. |